afsluiten

2010 12 2

Deze week staan veel van mijn activiteiten in het licht van afsluiten. Gisteren in Yua afscheid genomen. We hadden een debat gepland waarbij twee mannen en twee vrouwen hun zegje deden en waar een jury een winnaar koos. De vrouwen hebben met overweldigende meerderheid gewonnen. Daarna mooie lovende woorden van Patrick en een paar verschillende dorpsbewoners.

Deze week ook een paar vergaderingen met wat hier heet ‘Combat Members’. Zij zijn (samen met gezondheidszorg en politie) getraind om bij huiselijk geweld actief te counselen. Ik ben er heel blij mee dat we dit nog goed kunnen organiseren voordat ik vertrek want dan stopt het niet met mijn vertrek. We gaan middels internet (een paar mensen hebben de mogelijkheid om te internetten) contact houden zodat ik (indien nodig) vanuit Nederland (of Frankrijk) kan ondersteunen. Ibrahim (van Meet Africa) is ook bij deze gesprekken betrokken. Mogelijk dat deze club dan in de toekomst een plek is voor vrijwilligers om te gaan werken. Het mooie is dat je dan de lokale mensen ondersteunt die begeleiding bieden, zodat de hulp vanuit de eigen mensen komt.

Uiteraard ben ik ook een evaluatie over mijn verblijf en werkzaamheden aan het schrijven en ben ik nog op een tiental scholen een praatje aan het houden. De leerlingen vertel ik over huiselijk en andere vormen van geweld en wat zij kunnen doen of bij wie zij hulp kunnen vragen. De scholen kiezen één leerkracht die , zeg maar vertrouwenspersoon is voor de jongeren en die in een groep van leerkrachten gaat deelnemen. Die leerkrachten hebben dadelijk ook een link met de Combat Members en met de vertrouwenspersonen van de diverse kerken. Dat betekent een sterk netwerk.

Wat heel leuk is op de scholen: we hebben het dan natuurlijk ook over seksueel grensoverschrijdend gedrag en misbruik. Drie jongens gniffelen en als ze hadden kunnen blozen, zouden ze dat beslist gedaan hebben, want ze hadden een vraag: als een meisje je thuis bezocht, dan gaf ze daarmee toch te kennen dat ze seks wilde? De meiden hebben die vraag zelf goed beantwoord J. Een andere vraag was: hoe voorkom je dat een meisje zwanger wordt? Dus daar sta je met een verhaal over geweld en dan kan het zomaar gebeuren dat je uit staat te leggen (buiten de les om aan de drie belangstellenden) hoe je een condoom moet gebruiken J. Eén van de leerkrachten vond dat we die vraag niet moesten beantwoorden, want de jongens waren in zijn ogen veel te jong om aan seks te denken, maar wij vonden dat als je de vraag stelt, je oud genoeg bent om een antwoord te krijgen J.

 

Dit bericht werd geplaatst in Ghanareis en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie